του Ελευθέριου Δικαίου
Πριν μερικές ημέρες, παρατηρήσαμε όχι και
με ιδιαίτερη έκπληξη, ότι στην γνωστή εκπομπή του ΣΚΑΙ για την
επανάσταση του ΄21, χρησιμοποιήθηκαν επιλεκτικά αποσπασματικές πηγές,
σε ένα εγχείρημα να δοθεί και τηλεοπτικά μία νέα ιστορική ερμηνεία της
περιόδου της Τουρκοκρατίας και των αιτίων που οδήγησαν στην επανάσταση
του ΄21.
Μας είπαν με δυο λόγια, μεταξύ άλλων, ότι:
Οι κύριοι λόγοι που ανάγκασαν τους
Έλληνες να πάρουν τα βουνά, να γίνουν κλέφτες και αρματολοί, ήταν λόγοι
υγιεινής (επειδή στα πεδινά εξαπλωνόταν η ελονοσία, λόγω έλλειψης
εγγειοβελτιωτικών έργων) και η οικονομική εκμετάλλευση από τους
κοτζαμπάσηδες.
Τα πιο σημαντικά ίσως ήταν, όσα εκούσια αποσιώπησαν:
Κουβέντα, για την καταπίεση των Ελλήνων
από τους Τούρκους κατακτητές με μεθόδους, όπως το παιδομάζωμα, από το
οποίο τροφοδοτούνταν ο επίλεκτος στρατός των Γενιτσάρων, η υποχρεωτική
ναυτολόγηση, ο τρομερός κεφαλικός φόρος (χαράτσι), ο έμμεσος
εξισλαμισμός με την χορήγηση προνομίων στους μουσουλμάνους κατοίκους.
Ουδείς λόγος για τις δεκάδες αποτυχημένες
επαναστάσεις πριν το ΄21, ήδη από τον πρώτο καιρό της άλωσης της Πόλης,
που πνίγηκαν στο αίμα.
Ουδεις λόγος για το ρόλο της Εκκλησίας στην παιδεία και την αφύπνιση του ελληνικόυ έθνους.
Ουδείς λόγος για τους χιλιάδες αγίους νεομάρτυρες της ορθόδοξης πίστης, που θανατώθηκαν, επειδή αρνήθηκαν τον εξισλαμισμό.
Ακουσίως όμως με τα “εφιαλτικά
καμώματά” τους έχουν αρχίσει να αφυπνίζουν τον μακάρια κοιμώμενο
ελληνικό λαό. Οι ίδιοι προδίδουν πλέον ανοιχτά τις προθέσεις τους, που,
όπως φαίνεται, για χρόνια περίμεναν την κατάλληλη στιγμή να προβάλλουν
και υλοποιήσουν. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο, ότι συντελεστές της εκπομπής,
κατέχοντας θέσεις – κλειδιά στην ελληνική εκπαίδευση υποστήριζαν και
την προώθηση του δόγματος-Ρεπόυση περί “συνωστισμού” των Ελλήνων στην
προβλήτα της Σμύρνης, κατά τις σφαγές της Μικρασιατικής καταστροφής, το
1922.
Νόμισαν, ότι ο ελληνικός λαος
ευρισκόμενος σε κατάσταση εντεινόμενου “οικονομικού σοκ”, υπό το
συνταγματικά/πολιτειακά αμφισβητούμενο καθεστώς του συναφθέντος – ερήμην
του λαού – “Μνημονίου” θα είναι εύκολο θυμά, ώστε να αναθεωρήσει
μεταξύ άλλων και το πλαίσιο αναφοράς του, δηλ. την ιστορία και την
παράδοσή του, τα τελευταία οχυρά που είναι δυνατό να τον κρατήσουν σε
αφύπνιση.
Από τις έως τώρα αντιδράσεις όμως,
φαίνεται οτι πετυχαίνουν το ακριβώς αντίθετο. Έχουν εκθέσει τους εαυτούς
τους και έχουν ωθήσει πολύ κόσμο στην μελέτη της αυθεντικής ιστορίας
και την επανανακάλυψη της ρίζας της παράδοσής του.
ΥΓ. Η δημοτική ποίηση, αυθεντική φωνή του
ελληνικού έθνους και επί Τουρκοκρατίας, ύμνησε τα κατορθώματα των
αρματολών και κλεφτών με πάμπολλα τραγούδια. Απαντά συνεπώς και αυτή στο
εγχείρημα αναθεώρησης της ελληνικής ιστοριίας και εδικότερα σε ό,τι
αφορά τους λόγους που οδήγησαν τους Ἐλληνες στα βουνά, στην κλεφτουριά.
Χαρακτηριστικό είναι το δημοτικό τραγούδι με το οποίο γινόταν η
στρατολόγηση των κλεφτών:
“Μάνα, σου λέω δεν μπορώ τους Τούρκους να δουλεύω
Δεν ήμπορώ, δεν δύναμαι, εμάλλιασ’ η καρδιά μου,
Θα πάρω το ντουφέκι μου, να πάω να γίνω κλέφτης,
Να κατοικήσω στα βουνά και στες ψηλές ραχούλες,
Νά’ χω τα χιόνια για σκεπή, τους βράχους για κρεββάτι . . .”
(απόσπασμα από δημοτικό τραγούδι. ‘Ολο το
τραγούδι παρατίθεται στον 8ο τόμο της Ιστορίας του Ελληνικού ‘Εθνους
του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου, Εκδόσεις Φάρος, σελίδες 238-239).
Τους αρματολούς και τους κλέφτες ύμνησαν
και ο Ρήγας Φεραίος στο “Θούριο” του, που τους καλούσε για δράση
εναντίον της τυραννίας, και πολλοί άλλοι λόγιοι και φιλέλληνες. Ο
Μακρυγιάννης αργότερα τους ονόμασε “μαγιά της λευτεριάς”.
κανένα σχόλιο