Ο δωδεκάλογος των παροχών στους εθνοπατέρες: 17.235 ευρώ το μηνιαίο κόστος κάθε βουλευτή





Η ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των 300 της Βουλής, σε συνδυασμό με την πρόσφατη απόφαση που αφορά τις δωρεάν διελεύσεις των βουλευτών από τα διόδια των εθνικών οδών, μία οικονομική επιβάρυνση η οποία γέννησε το πρώτο μαζικό κίνημα στην Ελλάδα, φέρνει και πάλι στο δημόσιο διάλογο τα προνόμια-παροχές των εκπροσώπων του Κοινοβουλίου.
  Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, το μηνιαίο κόστος ενός εκάστου των 300 ανέρχεται χονδρικά στα 17.235 ευρώ, ενώ το ετήσιο ατομικό αφορολόγητο εισόδημά τους μπορεί να φθάσει μέχρι και τα 65.000 ευρώ. Την ίδια ώρα, μισθοί - συντάξεις περικόπτονται ανηλεώς, ενώ η φοροκαταιγίδα νέων μέτρων έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο χιλιάδες νοικοκυριά.
Ηπιες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι περικοπές των βουλευτικών παροχών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν πριν από ένα χρόνο με απόφαση της διάσκεψης των προέδρων της Βουλής, καθώς ανέρχονται σε ποσοστά της τάξης του 20%-25% και αφορούν κυρίως επιδόματα και άλλου τύπου παροχές. Δραστικά μειώθηκε μόνο η συμμετοχή στις κοινοβουλευτικές επιτροπές από 150 σε 75 ευρώ, ενώ ανέγγιχτη έμεινε από το 2009 η βουλευτική αποζημίωση, που ανέρχεται στα 5.705 ευρώ. Επίσης οι δαπάνες της Βουλής δεν αναρτώνται στη «Διαύγεια». Ωστόσο, ήδη έχει ληφθεί απόφαση να δημιουργηθεί ειδική σελίδα στο διαδικτυακό κόμβο του Κοινοβουλίου από τον προσεχή Ιανουάριο γι' αυτόν ακριβώς το σκοπό.
Ας σημειωθεί, ωστόσο, ότι οι βουλευτές του ΚΚΕ καταβάλλουν το σύνολο της αποζημίωσής τους στο κόμμα, το οποίο στη συνέχεια παρέχει ποσό της τάξης των 800 ευρώ περίπου, το οποίο αντιστοιχεί στην αμοιβή των πολιτικών στελεχών. Πάνω από το 50% της αποζημίωσής τους καταβάλλουν στο κόμμα και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ οι παρακρατήσεις για τα άλλα κόμματα φθάνουν μέχρι το 20%.
Λεφτά υπάρχουν
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας του Ελληνικού Κοινοβουλίου, οι 300 δικαιούνται επίδομα οργάνωσης γραφείου, το οποίο βάσει των περικοπών ανέρχεται στα 2.561 ευρώ, ενώ στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται και η ταχυδρομική ατέλεια (900 ευρώ). Οι βουλευτές δικαιούνται επίσης επίδομα κίνησης, ο μέσος όρος του οποίου φθάνει τα 350 ευρώ (κυμαίνεται στα 291-648 ευρώ) ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση της εκλογικής περιφέρειας. Στα 975 ευρώ ανά βουλευτή ανέρχεται το κόστος των Ι.Χ. Το ελληνικό Κοινοβούλιο αναλαμβάνει να πληρώνει το μηνιαίο μίσθωμα (leasing) στην εταιρεία ενοικίασης.
Σύμφωνα με τις τελευταίες περικοπές, οι βουλευτές του Λεκανοπεδίου Αττικής (Α', Β' Αθηνών, Πειραιώς και Υπολοίπου Αττικής) δικαιούνται αυτοκίνητο έως 1.400 κυβικά εκατοστά και έως 750 ευρώ μηνιαίο μίσθωμα. Για τους βουλευτές περιφέρειας προβλέπεται Ι.Χ. έως 1.800 κ.εκ. και 1.200 ευρώ μίσθωμα. Επίδομα ενοικίου 1.000 ευρώ λαμβάνουν οι βουλευτές περιφέρειας που αναγκάζονται λόγω των κοινοβουλευτικών υποχρεώσεων να διαμένουν στην πρωτεύουσα. Δικαιούνται επίσης τηλεφωνική ατέλεια 667 ευρώ για τα πολιτικά γραφεία.
Δυσθεώρητες δαπάνες
Η ετήσια δαπάνη της Βουλής για κάθε βουλευτή ανέρχεται σε 8.000 ευρώ. Οι βουλευτές περιφέρειας δικαιούνται μέχρι και οκτώ τηλεφωνικές γραμμές και αυτοί του Λεκανοπεδίου Αττικής μέχρι επτά. Αντιστοίχως, υπάρχει και ατέλεια κινητού τηλεφώνου, που σήμερα ανέρχεται στα 170 ευρώ. Πέραν του ποσού αυτού, τα χρήματα καλύπτονται από τους ίδιους, ενώ δικαιούνται επίσης δωρεάν συσκευή κινητού. Το κόστος για τα αεροπορικά εισιτήρια είναι 680 ευρώ, τα οποία πλέον ανταλλάσσονται με πέντε ελεύθερες διελεύσεις μηνιαίως στα διόδια. Συνολικά, 104 αεροπορικά εισιτήρια το χρόνο δικαιούνται οι βουλευτές της περιφέρειας, προκειμένου κάθε εβδομάδα να επιστρέφουν στις εκλογικές τους περιφέρειες.
Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς, το συνολικό κονδύλι για κάθε βουλευτή ανέρχεται περίπου στα 10.000 ευρώ. Το κόστος επιβάρυνσης, όσον αφορά τους συνεργάτες που απασχολεί ο κάθε βουλευτής, μπορεί να φθάσει τα 4.500 ευρώ. Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, δικαιούνται έναν επιστημονικό συνεργάτη ή τέσσερις δημοσίους υπαλλήλους ή την πρόσληψη δύο επιστημονικών συνεργατών και την απόσπαση τριών δημοσίων υπαλλήλων. Η μηνιαία επιβάρυνση του Κοινοβουλίου ανέρχεται σε περίπου 2.000-2.500 ευρώ για κάθε υπάλληλο. Επιπλέον, η οικογενειακή παροχή και εργοδοτική εισφορά υπέρ ΕΟΠΥΥ είναι 250 ευρώ μηνιαίως, ενώ, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του Κοινοβουλίου για το 2013, το συνολικό ποσό για την κάλυψη των συγκεκριμένων παροχών ανέρχεται σε 750.000 ευρώ.
Κάθε βουλευτής λαμβάνει περί τα 300 ευρώ μηνιαίως ως αποζημίωση για τη συμμετοχή του στις διάφορες κοινοβουλευτικές επιτροπές (75 ευρώ ανά συνεδρίαση - είναι η μόνη παροχή που κόπηκε στη μέση, από 150 σε 75 ευρώ). Μέχρι τον περασμένο χρόνο, ως επιτροπές θεωρούνταν και οι συνεδριάσεις των Θερινών τμημάτων της Βουλής. Κάτι που πλέον δεν ισχύει. Στα... πλεονεκτήματα της βουλευτικής ιδιότητας συγκαταλέγεται το υψηλό αφορολόγητο, που φθάνει μέχρι και το απίστευτο ποσό των 65.000 ευρώ!

Υπάρχουν και κάποιοι βουλευτές που δυσανασχετούν με τα προνόμια

«Το καθεστώς μη φορολόγησης συνοδεύεται από ένα δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, γεγονός που παραπέμπει σε προσπάθεια συγκάλυψης του προκλητικού αυτού φορολογικού καθεστώτος». Τάδε έφη η βουλευτής Μαρία Γιαννακάκη...
Μαρία Γιαννακάκη Μαρία Γιαννακάκη Με δεδομένη την τρέχουσα δραματική συγκυρία, μοιραία, για μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων των οποίων η ζωή δοκιμάζεται από την κρίση, είναι σκανδαλώδης η νέα απόφαση που ελήφθη ομόφωνα από τη διάσκεψη των προέδρων της Βουλής για την ελεύθερη διέλευση από τα διόδια των βουλευτών, ακόμη και σε συμβολικό επίπεδο. Γεγονός που γίνεται πολύ εύκολα αντιληπτό, εάν διαβάσει κάποιος τα σχόλια των αναγνωστών που έχουν γραφτεί κάτω από τη συγκεκριμένη είδηση όταν αυτή δημοσιοποιήθηκε στον ηλεκτρονικό Τύπο. Πού αρχίζει όμως ο λαϊκισμός και πού πρέπει να ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση για το αν είναι αναγκαίος ο επαναπροσδιορισμός των προνομίων, με δεδομένες τις υπάρχουσες συνθήκες της βαθιάς κρίσης, είναι ένα κομβικό σημείο, το οποίο αντιλαμβάνονται οι εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου και ειδικά οι νεότεροι.
Για τη βουλευτή της ΔΗΜΑΡ Μαρία Γιαννακάκη, η επίκαιρη ερώτηση της οποίας για τις φορολογικές απαλλαγές συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων, μεταξύ των οποίων και οι βουλευτές, προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις, μία τέτοια συζήτηση αποτελεί -όπως εξηγεί- «μία αδήριτη ανάγκη. Οι παροχές αυτές, παρ' όλο που έχουν υποστεί μείωση σε κάποιες περιπτώσεις έως και 45% τα τελευταία χρόνια, παραμένουν σε προκλητικά ύψη, σε σχέση πάντα με τους δυσβάσταχτους φόρους, τις περικοπές στις συντάξεις και τα υψηλότατα ποσοστά ανεργίας του ελληνικού λαού».
Λαϊκισμός
Κ. Τριαντάφυλλος Κ. Τριαντάφυλλος «Από την άλλη πλευρά», προσθέτει, «λαϊκισμός, και μάλιστα άκρατος, είναι οι φωνές που μιλούν για πλήρη κατάργηση της βουλευτικής αποζημίωσης, γιατί τότε θα είχαμε διόγκωση της διαφθοράς, με κρούσματα πολιτικών που παίρνουν χρήματα κάτω από το τραπέζι ή θα έπρεπε να πολιτεύονται μόνο οι πάρα πολύ πλούσιοι». Υπενθυμίζει επίσης ότι η φορολογική ισότητα αποτελεί πάγια θέση της ΔΗΜΑΡ, βάσει της οποίας οι βουλευτές πρέπει να φορολογούνται, όπως όλα τα φυσικά πρόσωπα. Ειδικότερα, η κ. Γιαννακάκη στην πρόσφατη ερώτησή της αναφέρει ότι από τις δηλώσεις «πόθεν έσχες» του 2011, που είναι αναρτημένες στο διαδικτυακό κόμβο της Βουλής, προκύπτει πως το φορολογητέο εισόδημα κυμαίνεται στα 18.000-30.000 ευρώ, ενώ το αφορολόγητο κατά μέσο όρο αντιστοιχεί σε 65.000 ευρώ.
Τόνισε επίσης ότι «το καθεστώς μη φορολόγησης συνοδεύεται από ένα δαιδαλώδες νομοθετικό πλαίσιο, γεγονός που παραπέμπει σε προσπάθεια συγκάλυψης του προκλητικού αυτού φορολογικού καθεστώτος». Σαφή απάντηση από τον υφυπουργό Γ. Μαυραγάνη ουδέποτε έλαβε, ενώ φαίνεται ότι η ερώτηση περί απαλλαγών προκάλεσε αντιδράσεις ακόμη και από βουλευτές της ΔΗΜΑΡ. Η ίδια, ωστόσο, υποστηρίζει: «Επιθυμώ να είμαι χρήσιμη και όχι ευχάριστη».
Ο βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Γελαλής, «για συμβολικούς καθαρά λόγους», όπως λέει ο ίδιος, θα συνεχίσει να πληρώνει τα διόδια: «Οι δρόμοι είναι κοινωνικό αγαθό και όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα να μετακινούνται ελεύθερα στο εθνικό οδικό δίκτυο και να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τους δρόμους που έχουν κατασκευαστεί και συντηρηθεί με τον κόπο και τον ιδρώτα τους. Τα διόδια είναι περιουσία του ελληνικού λαού και οι εθνικοί δρόμοι έχουν χρυσοπληρωθεί πολλαπλά μέχρι σήμερα από τους φορολογουμένους. Προσωπικά, πληρώνω και θα συνεχίσω να πληρώνω τα έξοδα των διοδίων, τα οποία αγγίζουν τα 34 ευρώ για τη μετάβασή μου προς και από τη Λάρισα, κόστος απαγορευτικό για τον ελληνικό λαό, ο οποίος αναγκάζεται να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη για να μετακινηθεί».
Με νέα ματιά
Δ. Γελαλής Δ. Γελαλής Και προσθέτει: «Στη λογική της αντίληψης ότι έχει υποβαθμιστεί ο ρόλος της Βουλής και των βουλευτών, το πρώτο στοιχείο που πρέπει να δούμε είναι πώς θα αναβαθμιστεί τόσο αυτός ο ρόλος όσο και η παρέμβαση που πρέπει να έχει, καθώς μεταφέρει όλα τα αιτήματα και τους προβληματισμούς της περιφέρειάς του. Ωστόσο, καθώς διανύουμε μία εποχή βαθιάς οικονομικής κρίσης, οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε τα πράγματα και βεβαίως τις παροχές υπό το πρίσμα αυτής της λογικής. Για εμάς βεβαίως, ως βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, πέραν του 20% που παρακρατείται απ' ευθείας από τη Βουλή, άλλο ένα 20% πηγαίνει στο κόμμα και δίνουμε 20% για δράσεις αλληλεγγύης. Σε κάθε περίπτωση, όμως, λόγω της σκληρής φορολόγησης των λαϊκών στρωμάτων, οφείλουμε να δούμε και το ζήτημα των παροχών σε μια τέτοια λογική».
Ο βουλευτής Χίου του ΠΑΣΟΚ Κ. Τριαντάφυλλος πιστεύει κι αυτός ότι οι εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου πρέπει να υπαχθούν στο ίδιο φορολογικό καθεστώς με τους υπόλοιπους πολίτες: «Δεν ξέρω αν πλούτισε κανείς βουλευτής από τη βουλευτική του αποζημίωση, και μιλώ πάντα για εκείνους τους βουλευτές που δεν υπήρξαν επίορκοι, αλλά αυτούς που τήρησαν τον όρκο τους και ήταν εντάξει ως προς το καθήκον που τους ανέθεσαν οι πολίτες. Το σύνολο, ωστόσο, των δεδομένων των οικονομικών ζητημάτων της Βουλής θα έπρεπε να συζητείται ανά εξάμηνο, ανάλογα με τα οικονομικά της χώρας. Προσωπικά, έχω προτείνει οι δαπάνες της Βουλής να περνάνε από τη "Διαύγεια", και φυσικά να υπάρξουν οι κατάλληλες διευκρινίσεις για τη σκοπιμότητα της κάθε δαπάνης, για να μη δημιουργούνται σκιές, διότι προκαλείται ζημία στον κοινοβουλευτισμό».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 03.11.2013

 http://www.enet.gr/?i=news.el.ellada&id=396009

Σχετικά με τον συντάκτη της ανάρτησης:

Η ιστοσελίδα μας δημιουργήθηκε το 2008.
Δείτε τους συντελεστές και την ταυτότητα της προσπάθειας. Επικοινωνήστε μαζί μας εδώ .

κανένα σχόλιο

Leave a Reply