Toυ Αχιλλέα Χεκίμογλου
Την παραίτησή του υπέβαλε το μεσημέρι της Τρίτης στο υπουργείο Υποδομών ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, επί των ημερών του οποίου η εταιρεία κατέστη κερδοφόρος και μάλιστα συνδέθηκε με τις ανάγκες της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας, με βάση το λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξέταζε από καιρό το ενδεχόμενο αποχώρησης από την εταιρεία, καθώς θεωρούσε ότι είχε κλείσει τον κύκλο του. Ωστόσο, έλαβε την απόφαση να φύγει με αφορμή το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη από εκατοντάδες μετανάστες χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα, που προκάλεσε σοβαρό πρόβλημα αξιοπιστίας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Μάλιστα, σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, ακτιβιστές φέρονται να ενθάρρυναν τους μετανάστες να στήσουν τις σκηνές τους πάνω στον σιδηροδρομικό άξονα, γεγονός που συζητείται ευρύτερα στους κύκλους του ΟΣΕ.
Το μεγαλύτερο φορτίο του εμπορευματικού έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πλέον διοχετεύεται στους προορισμούς του μέσω της Βουλγαρίας, κίνηση η οποία ήρθε αναπόφευκτα όταν έκλεισε η σιδηροδρομική γραμμή - όχι όμως χωρίς κόστος για την εταιρεία. Παράλληλα, λόγω του μπλόκου της γραμμής, η HP αποφάσισε να προωθήσει στις γραμμές παραγωγής της 100 κοντέινερ με εξαρτήματα μέσω της Σλοβενίας, προκαλώντας αίσθηση στην εγχώρια αγορά.
Επίσης, χάθηκαν μέχρι νεοτέρας τα φορτία από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς τα Σκόπια, ενώ στο μεταξύ οι μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποφάσισαν απεργία στα εμπορευματικά δρομολόγια, προκαλώντας έναν ακόμη πονοκέφαλο για την εταιρεία.
Από την κατάρρευση στην κερδοφορία
Ο κ. Ζηλιασκόπουλος ανέλαβε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το 2010, όταν η εταιρεία είχε φτάσει προ της οικονομικής κατάρρευσης, καθώς το 2009 είχε ζημιές ύψους 230 εκατ. ευρώ, ενώ το 2010 έκλεισε με ζημιές 187 εκατ. ευρώ.
Το 2011 η εταιρεία προχώρησε σε ένα εκτεταμένο, αλλά δύσκολο πρόγραμμα εξορθολογισμού, το οποίο περιείχε περικοπές συγκοινωνιακού έργου, αυξήσεις τιμών και μετατάξεις, που μίκρυνε μεν την εταιρεία, αλλά συμμάζεψε εν πολλοίς την οικονομική της θέση, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατάφερε και έκλεισε τη χρονιά με ζημιές 33 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Ζηλιασκόπουλος πήρε πολύ δύσκολες αποφάσεις, καθώς ανέστειλε τα δρομολόγια στο μετρικό δίκτυο της Πελοποννήσου και στη Δυτική Μακεδονία, προχώρησε σε περικοπές δρομολογίων στον κύριο άξονα και στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη, ενώ επαναδιαπραγματεύθηκε ή και διέκοψε ασύμφορες συμβάσεις εμπορευματικών μεταφορών και παροχής υπηρεσιών.
Ωστόσο δημιούργησε σύστημα ηλεκτρονικών κρατήσεων, ομογενοποίησε τα δρομολόγια του κύριου άξονα, ενεργοποίησε τον προαστιακό της Πάτρας, που θεωρείται ως η πιο επιτυχημένη γραμμή της χώρας, και ξεκίνησε να διαφοροποιεί το εμπορευματικό έργο της εταιρείας, στρέφοντάς το από τις εγχώριες εσωτερικές ανάγκες στο διεθνές εμπόριο.
Το 2012 η εταιρεία πέτυχε να κλείσει την πρώτη της κερδοφόρο χρήση, καθώς κατέγραψε καθαρά κέρδη ύψους 270 χιλιάδων ευρώ, ενώ με την ολοκλήρωση του έργου της σύνδεσης του Ικονίου με το Θριάσιο από την ΕΡΓΟΣΕ (επί της διοίκησης του Γιάννη Πετρόπουλου), ο κ. Ζηλιασκόπουλος έβαλε μπρος την προσαρμογή του εμπορευματικού έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με βάση τις ανάγκες της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας μέσα από το λιμάνι του Πειραιά.
Το μνημόνιο με την Cosco
Για λογαριασμό της Cosco η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενέταξε σταδιακά στο πελατολόγιό της μεγάλους διεθνείς πελάτες, όπως η Hewlett-Packard, η Sony, η ΖΤΕ, η Huawei, η Dell, αλλά και η ΙΚΕΑ και η P&G. Και αυτό διότι ο σιδηροδρομικός φορέας ευθυγραμμίστηκε εν πολλοίς με τις ανάγκες των πελατών της Cosco, εξυπηρετώντας τη διασύνδεση των φορτίων των εξαρτημάτων που έφευγαν από τις γραμμές παραγωγής τους στην Κίνα με τις γραμμές συναρμολόγησης που διαθέτουν οι εταιρείες στην Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Αποκορύφωμα αυτής της συνεργασίας ήταν η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Cosco το 2014 για την καθιέρωση του λιμανιού του Πειραιά ως Παγκόσμιου Διαμετακομιστικού Κέντρου, μέσω της ενίσχυσης της συνεργασίας των δύο εταιριών.
Έτσι, τόσο το 2013 όσο και το 2014 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έκλεισε με κέρδη 2 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κλείνει το 2015 με μικρή αύξηση κερδών, που εκτιμώνται ότι θα φτάσουν τα 2,5 εκατ. ευρώ, παρά το κακό οικονομικό κλίμα και τις δυσκολίες στις εμπορευματικές μεταφορές των τελευταίων εβδομάδων.
Σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει προοπτική και δυναμική άλλου τύπου με την ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στον ορεινό όγκο της Φθιώτιδας, που θα επιτρέψει τον πολλαπλασιασμό της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου, σε συνδυασμό με την ανάταξη της σηματοδότησης και της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο, που υπόσχονται καλύτερο και ταχύτερο ταξίδι.
Τα «αγκάθια»
Η τύχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ εκκρεμεί εναντίον της ανοιχτός φάκελος κρατικών ενισχύσεων στην Κομισιόν, θα αποφασιστεί τον Φεβρουάριο, όταν θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές από υποψήφιους επενδυτές στον διαγωνισμό του Ταμείου. Σε περίπτωση που ο διαγωνισμός είναι άγονος, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσε σε επαναπροκήρυξη-εξπρές, καθώς σε αντίθετη περίπτωση η Κομισιόν μπορεί να αποφασίσει ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ, οδηγώντας την εταιρεία σε λύση και εκκαθάριση.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης είχε από την άνοιξη αφήσει να εννοηθεί ότι θα αντικαθιστούσε τον κ. Ζηλιασκόπουλο με πρόσωπο της δικής του εμπιστοσύνης. Μάλιστα, το καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια του κλεισίματος των τραπεζών και της δωρεάν μετακίνησης των πολιτών από τον ΟΑΣΑ, ο υπουργός Υποδομών ζήτησε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μεταφέρει δωρεάν τους πολίτες, κάτι που ο επικεφαλής της αρνήθηκε να κάνει.
(Το Βήμα, 08.12.2015)
Σχετικά με τον συντάκτη της ανάρτησης:
Ο Αλέξανδρος Ντάσκας είναι Δικηγόρος Αθηνών και ένας από τους συνδιαχειριστές του ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ.
κανένα σχόλιο